نقش مهم رسانه ها برای مدیریت پایدار آب شهری
به گزارش رضوانیون، «ناصر صداقت» در رویداد رسانه در نقش همکار برای مدیریت پایدار آب شهری اظهار داشت: در شرایط فقدان منابع آب سطحی و زیر زمینی در دشت مشهد، تامین آب پایدار برای مصارف شهری با جمعیت شهروندی حدود ۳٫۵ میلیون نفری و مسافر و زائر بیش از ۲۰ میلیون نفری در سال، تبدیل به چالشی بزرگ در مشهد شده است.
وی افزود: در چنین شرایطی، تخصیص نشان “شهر، دوستدار آب” به شهر مشهد توسط کمیسیون ملی یونسکو در ایران، به منزله بستری برای تغییر شرایط، فرصتی بی بدیل برای چرخش از مسیر ناپایداری به گردونه اقدامات پایدار جهت تامین منابع و تنظیم مصارف آبی به شمار می رود.
صداقت ادامه داد: تلاشی که در تدوین سند اطلاعرسانی، آموزش و فرهنگسازی “مشهد، شهر دوستدار آب” با مشارکت ۲۶ دستگاه شهری و استانی صورت گرفت، نیازمند حمایت و پشتیبانی، بویژه از سوی شهروندان و رسانهها است.
مسئول شهر دوستدار آب شهرداری مشهد تصریح کرد: با برگزاری رویداد “رسانه در نقش همکار برای مدیریت پایدار آب شهری” بدنبال زمینهسازی تحقق هرچه بهتر این مهم با بهرهگیری از ظرفیتهای تخصصی و تعاملی بخش رسانه هستیم تا ضمن همراهسازی شهروندان در مصرف بهینه آب، با ایجاد دانش و مطالبهگری اجتماعی، تسهیل کننده هر اقدام مفیدی برای نجات آب در دشت مشهد باشیم.
صداقت به برپایی نخستین جشنواره فرهنگی و هنری مشهد شهر دوستدار آب اشاره کرد و افزود: این جشنواره شامل چهار بخش فیلم کوتاه، عکس، پوستر و کاریکاتور با موضوع نقش و مسئولیت شهروندان و زائرین در راستای اهداف مشهد؛ شهر دوستدار آب برگزار میشود و علاقمندان تا ۳۰ دی ماه میتوانند آثار خود را از طریق سایت www.wfc-festival.ir ارسال کنند.
مسئول شهر دوستدار آب شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین جشنواره سرود کودک و نوجوان با عنوان “نخستین واژه آب” با محوریت اجرای گروه سرود، تکخوانی و تولید قطعه موسیقی با کلام از اواخر آبانماه با محوریت شرکت آب و فاضلاب مشهد و درقالب اهداف مشهد شهر دوستدار آب آغاز خواهد شد.
در ادامه سید محمد محمودی هاشمی قائم مقام شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: مشهد جایگاه ویژه ای دارد و پایتخت معنوی جهان تشیع است سالانه پذیرای ۴۰ میلیون زائر است .
وی به مشکلات کم آبی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: در این شرایط از محدودیت و مشکلات منابع آبی رنج میبرد و سدهای خراسان رضوی در بخش آب های سطحی دچار کاهش شدید نزولات جوی هستیم.
محمودی هاشمی ادامه داد: در سدها کمتر از ۱۵ درصد سرانه آب ذخیره شده است و سالانه یک و نیم متر افت آب های زیر زمینی را به دلیل برداشت های بی رویه آب شاهد هستیم.
وی خاطر نشان کرد: اقدامات بسیاری در زمینه تولید، انتقال و توزیع آب و مدیریت مصرف آب که یکی از مهم ترین مسائل است صورت گرفته است.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: مشهد به عنوان شهر دوستدار آب از سوی یونسکو معرفی شده و کارهای بسیاری در این زمینه صورت گرفته است؛ طرح شهر دوستدار آب به اتفاق شهرداری مشهد دنبال می شود از جمله این اقدامات به شمار می رود.
وی ابراز کرد: سند شورای فرهنگ عمومی در زمینه مصرف آب که تمام دستگاه ها اجرایی در آن دخیل هستند، اردیبهشت ماه با حضور رییس شورای فرهنگ عمومی و امام جمعه و استاندار رونمایی شد و تکالیف مشخصی برای دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع آب تعیین شده است.
محمودی هاشمی در انتها به نقش رسانه در فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: رسانه نقش کلیدی در توسعه مدیریت مصرف و مدیریت پایدار آب شهری ایفا می کند.
گفتنی است؛ رویداد “رسانه در نقش همکار برای مدیریت پایدار آب شهری” با هدف بهرهگیری از ظرفیتهای تخصصی و تعاملی بخش رسانه در آگاهسازی شهروندان در مصرف بهینه آب همراه با ایجاد دانش و مطالبهگری اجتماعی حوزه آب برگزار شد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0