ترویج غدیر با زبان هنر
به گزارش رضوانیون، نشستی با موضوع استفاده از ظرفیتهای مجمع نکو داشت در حوزه تصویرگری و نقاشی با حضور حسین فلاح مدیر مجمع نکو داشت غدیر، علی میری تصویرگر و نقاش مشهدی ، کاظم جعفری مدیر منابع انسانی مجمع نکو داشت غدیر دفتر مجمع نکو داشت غدیر برگزار شد.
«حسین فلاح» مدیر مجمع نکو داشت غدیر اظهار کرد: فرهنگ و هنر هم در حوزه خود و محصولاتش و هم در حوزه کنشگرانش می تواند با فعالیت های مجمع نکو داشت غدیر پیوند بخورد چراکه بهرهگیری از ابزار هنر برای عموم مردم جذابیتهای خاصی دارد و وقتی هنر قدم در راه ترویج دین و آموزههای دینی میگذارد، بیشک بازخوردهای مثبت فراوانی را در برخواهد داشت.
وی افزود: بدون شک امروزه با توجه به هجمههای دروغین دشمن باید واقعه غدیرخم پررنگتر از گذشته بیان و معرفی شود وهنرمندان با ظرافت و لطافت در قالب هنر پیام غدیر را در دورههای مختلف به گوش مردم برسانند.
مدیر مجمع نکو داشت غدیر با بیان اینکه موضوع «غدیر» خیلی مظلوم است،گفت: هنرمندان نباید از محتواهایی نظیر غدیر غافل شوند چراکه حضرت علی علیه السلام آن قدر والامقام هستند که واقعاً ما شاید فقط یک هزارم ایشان را شناخته باشیم و هر چقدر هم در وصف ایشان بگوییم و کار کنیم بازهم کم است.
فلاح با بیان اینکه، همه تلاش ما این است که همه اقشار به ویژه وعاظ و هنرمندان نگاه ویژهای نسبت به این حضرت و غدیر داشته باشند، تاکید کرد: مهمترین وظیفه هر شیعه به فرموده پیامبر اکرم تبلیغ غدیر است بنابراین هر کسی با هر وسیله و ابزاری که در دست دارد میتواند این کار را انجام دهد یکی خطیب است و با سخنرانی، دیگری نویسنده است و مینویسد؛ شاعر شعر میگوید، نقاش با هنر نقاشی و فیلمساز با ساخت فیلم با موضوع غدیر… بنابراین هرکس با ابزار خودش به گفته رسول مکرم اسلام رسالتش این است که در راه بیان غدیر و فضائل علوی کوشش کند.
«علی میری» تصویرگر و نقاش مشهدی نیز دراین نشست به نقش پردهخوانی در طول تاریخ شیعه اشاره کرد وگفت: در دوره های تحت تأثیر مراسم حملهخوانی نقاشانی ظهور کردهاند و داستانهای اسلامی و مذهبی و بهخصوص داستان غدیر و عاشورا را بر پردههای بزرگ نقاشی نگاشتهاند و در کنار این هنرمندانی که به آنها پردهخوانی میگفتند این پردهها را در مجامع بزرگ و معابر عمومی بر دیوارها نصب میکردند و هنرنمایی و هنرمندی ماجراهای نگاشته شده و پردهها را برای مردم توضیح میدادند.
وی ادامه داد: درطول تاریخ شیعه پس از شعر از میان هنرها به راستی پردهخوانیها نقش بسزایی در نشر و گسترش معارف دینی داشتهاند و این پرده خانهها که از حافظهای سرشار صدای خوش و لحن گیرا برخوردار بوده و با بهرهگیری از فنون نمایشی واقعه غدیر و سایر داستانهای اسلامی را به زیباترین شکل برای مردم توضیح میدادند و در مسیر تاریخی هنرهای نمایشی و پیوند آنها با شعائر مذهبی و بهخصوص واقعه غدیر پساز پردهخوانی نوبت به نقالی و سپس نوبت به هنر تعزیهخوانی یا شبیهخوانی میرسد. بنابراین نخست شعر بایزید با غدیر بیعت کرد و سپس هنرهای نقاشی و هنرهای نمایشی، اما بعضی از شعر و نقاشی و هنرهای نمایشی که مانند شمایل گردانی نقالی تعزیهخوانی که به آنها اشاره شد.
میری اظهارکرد: وی افزود: تلاش این مجمع برای توسعه کمی و کیفی فعالیت های هنرهای تجسمی درراستای ترویج فرهنگ غدیر بسیار عالی است و زمانی که کلمه غدیر و هنر کنار هم می نشیند هم جوشش و هم کوشش است.
وی افزود: این آمادگی را دارم تا در حوزه نوآوری، فناوری و تجاری سازی متناسب با نیاز حوزه تصویرگری و نقاشی با موضوع غدیر از آموزش تا خدمات مشاوره ای را بر عهده بگیرم و به مجمع نکو داشت غدیر کمک نمایم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0