سرخس هاب ترانزیت کانتینری منطقه می شود
به گزارش رضوانیون، «احسان جلایر» در حاشیه نمایشگاه میراث آینده و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نمایشگاه معرفی پیشینه اقدامات، ظرفیتها و چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی سرخس که در محل دائمی نمایشگاهها و همایشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: سرخس یک ظرفیت برای کشور، بویژه شرق کشور است که تاکنون به آن توجه نشده است.
وی افزود: سرخس میتواند یکی از موقعیتهای استراتژیک کشور در نقطه صفر مرزی به آن نگاه شود. با راهاندازی راهآهن سرخس به چابهار در آینده، این منطقه میتواند درآمدی دو برابری درآمد نفتی برای کشور ایجاد نماید. حوزه ترانزیت حوزهای است که تحریم متوجه آن نخواهد شد، که با سرمایهگذاری جدی ارزش افزوده بالای محقق میگردد.
معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: با سرمایهگذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی آستان قدس رضوی در دهه ۷۰، زیرساختی ایجاد شده که با بهرهبرداری جدی از آن، باعث درآمد قابل توجه میگردد. اینجا بخشی از آینده است، این حرکت شروع شده و در آینده رقم میخورد. امیدواریم به نقطه غیر قابل برگشت برسد.
جلایر بیان کرد: سال گذشته بحث منطقه آزاد سرخس با حمایت تولیت آستان قدس رضوی و مجموعه دولت اتفاق افتاد. اکنون در مرحله تصویب مصوبات، اساسنامه و آئین نامه است. در این سالها اتفاقات خوبی صورت گرفته است. ساخت انبارها، باراندازها، جایگاه سوخت و سردخانه ۴ هزار تنی با نگاه توسعهای بوده است. در اواخر دهه ۸۰ راهاندازی جاده ترانزیت، منطقه ویژه اقتصادی سرخس را به نقطه صفر مرزی متصل کرد. تصویب منطقه آزاد سرخس در مجلس باعث تقویت چند برابری ظرفیت سرخس شده و این ظرفیت در استان خراسان رضوی و شرق کشور سرریز میشود.
معاون بازرگانی منطقه اقتصادی سرخس عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ تغییر رویکرد و مدیریت در منطقه ویژه سرخس اتفاق افتاد. سالها اتفاقات خوب زیرساختی ایجاد شد، اما هیچ وقت سرخس به پویایی خود نرسید. بیشتر سرخس به عنوان یک شهرک صنعتی نگاه میشد و ظرفیت ترانزیت سرخس مدنظر نبود. در سال ۱۴۰۰ تغییر رویکرد خوبی که اتفاق افتاد، احیای ظرفیت لجستیک منطقه بود. بعد از آن شاهد افزایش زیرساخت جدید بودیم و شاهد حضور چینیها، روسها و ترک را در منطقه داریم. شریک اماراتی آمد و در اینجا سرمایهگذاری کرد.
وی تصریح کرد: یک قرارداد خوب سال گذشته با روسیه در خصوص واردات غلات منعقد کردیم که این قرارداد ۱۰ میلیون تن است. بعد از جنگ اکراین، روسیه تمایل دارد علاوه بر مسیر دریایی از مسیر زمینی و ریلی برای عبور کالای خود استفاده کند و تمایل دارد سرخس را هاب منطقه توزیع غلات خود نماید.
جلایر ابراز کرد: چینیها بعد از جنگ اکراین و مسائل خلیج فارس، ترغیب به استفاده از مسیر سنتی جاده ابریشم شدند. این مسیر که سالها نادیده گرفته شده بود با یک قرارداد خوب با طرف چینی وارد مذاکره شدیم که این مسیر احیا شود و پارک لجستیک برای طرف چینی در این منطقه به سمت اروپا ایجاد گردد. تا سه ماه آینده سایت موقت راهاندازی و تا ۱۸ ماه آینده سایت اصلی که سایت ۳۳ هکتاری پارک لجستیک است فعال میگردد. در آینده با راهاندازی قطار سرخس- چابهار، این مسیر میتواند اتفاقات خوبی را رقم زده و درآمد قابل ملاحضه ایجاد نماید.
وی با اشاره به اینکه؛ ما با یک شرکت اماراتی وارد مذاکره شدیم و این شرکت به عنوان اپراتور اصلی و شریک منطقه اقتصادی سرخس وارد منطقه شده است، گفت: پارک بینالمللی لجستیک سرخس با مشارکت طرف چینی با نگاه توسعه کریدور شرق به غرب و حمل بار به اروپا توسعه پیدا کرده است. البته چشم انداز این شرکت، ایجاد مرکز بینالمللی تهاتر کالا است. با وجود تحریمها این پارک به تسهیل رونق اقتصادی کمک کرده و ایجاد شهرکهای صنعتی در حد ورود کالا بصورت CKD و SKD در منطقه اقتصادی سرخس فعال شود و سایت صنعتی در مجاورت ایجاد نماید.
معاون اقتصادی و بازرگانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه؛ در ۲۵ سال گذشته ۱۸ هکتار زمین داشتیم و سرمایهگذار ورود کرد و الان دیگر زمین وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به در سرخس پالایشگاه خانگیران است و ظرفیت خوبی در دپو گوگرد دارد و همچنین ظرفیت خوب گوگرد در کشور ترکمنستان، از یک سرمایهگذار ترک که دو کارخانه گوگرد در ترکیه و آفریقا داشت، دعوت کردیم. این ظرفیت آماده بهرهبرداری است و بار اول ۱۴۰ هزار گوگرد وارد کارخانه شده است. سرمایهگذاران دیگری هم آمدهاند و الان هاب گوگرد در سرخس ایجاد شده است.
وی متذکر شد: قبلا سرخس ظرفیت ترانزیت سوخت بصورت فصلی داشت و دائمی نبود. از سال ۹۹- ۱۴۰۰ سرخس کریدور سوخت شرق کشور تبدیل شد و الان سوخت روسیه و کشورهای دیگر از سرخس جابجا میشود. این ظرفیت در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۰ هزار تن رسید. پیش بینی ما این است با توجه به زیرساخت به ۱/۵ تن در سال برسانیم.
جلایر ادامه داد: ظرفیت گوگرد در سال ۹۹ صفر بود. در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار تن رسید که تا ظرفیت ۵۰ هزار تن افزایش پیدا میتواند نماید. همچنین در حوزه حمل کانتینری با راهاندازی پارک لجستیک چینیها از ۲۵۰ هزار تن در سال ۹۹ به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رساندیم. ظرفیت زیر ساختی تا ۱۴ میلیون است که پیشبینی است ظرفیت جدی و اصلی سرخس ۳۰ میلیون تن است.
وی در خصوص چشمانداز منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز بیان کرد: این ظرفیت وجود دارد هاب CKD و SKD در آن دیده شود. پیگیری حوزه خودرو، لوازم خانگی و …. با توجه به تسهیل انتقال کالا با کانتینر هستیم و در چشم انداز به آن فکر میکنیم.
جلایر در خصوص نمایشگاه نیز عنوان کرد: نمایشگاه میراث آینده که در واقع نمایشگاه دستاوردهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس در پنج سال گذشته، بویژه دو سال اخیر است. در این نمایشگاه تحت نظر بود که برای مخاطب این دستاوردها در یک فضا به نمایش بگذاریم.
وی ادامه داد: اتفاقاتی که در دو سال اخیر در سرخس افتاده، اتفاقات خیلی خوب بوده است و سرخس را به جایگاه استراتژیک خود برمیگرداند. سرمایه گذاری زیرساختی و حوزه سرمایه گذاری خارجی اتفاقات قابل توجه بوده است. سرمایه گذاران چینی، ترک و …. در آنجا حضور پیدا کردند که بصورت مفصل در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۱۵ اردیبهشت به کار خود ادامه میدهد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0