ستاد امر به معروف یک نهاد اجتماعی در حوزه مطالبه گری است
به گزارش رضوانیون، «مهدی رضایی» در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته احیای امربهمعروف و نهیازمنکر در این ستاد برگزار شد با بیان اینکه مهمترین وظیفه ستاد همانطور که از نامش مشخص است ستادی بوده و در حوزه اجرایی نقشی ندارد، گفت:ستاد در راستای ترویج و اشاعه معروفات و حذف منکرات نظارت دارد و اگر جایی احساس شود این مهم انجام نشده با مدیر دستگاه مربوطه مکاتبه و پیگیر پاسخگویی شده است.
رضایی بیان کرد: اولین نفرات و گروههایی که در مطالبه گری مورد توجه هستند، مدیران دستگاه های اجرایی هستند، زیرا مدیران کسانی هستند که تمایل دارند حوزه وظایف خود را پیگیری کنند و استفاده از ظرفیت ستاد در پاسخگویی مطالبات مردمی نقش موثری دارد.
وی تاکید کرد: در حوزه مطالبه گری صرفا مطالبه مورد توجه نیست بلکه این امر همراه با طرح و پیشنهاد و ارائه آن به مدیران و مهلت ارسال پاسخ است.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان خراسان رضوی در بخشی دیگر مطرح کرد: تلاش ستاد این است که حوزه گسترده نظارت مردمی را با مدیران همراه کنیم تا آنجایی که به دلیل کمبود ظرفیت های اداری، مطالبات مردمی به درستی انجام نمی شود، این امر به درستی و در کوتاهترین زمان انجام شود.
رضایی با اشاره به ۲۲۰۰ عضو فعال در نرم افزار سو اعلام کرد: نرم افزار سو به معنای سمت و جهت و روشنایی در راستای تسریع در پیگیری مطالبات مردمی با ۱۶ محور کلیدی در استان طراحی و راهاندازی شده است، راهاندازی سامانه سو باهدف تسریع در روند مطالبهگری مردمی باعث شده میزان رضایتمندی در میان اقشار جامعه افزایش و تخلفات و آسیبها کاهش یابد.
رضایی با اشاره به فراگیرشدن سامانه سو در کل کشور تا پایان شهریورماه جاری توضیح داد: باتوجهبه اینکه رئیس ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر کشور طی چند مرحله از نحوه فعالیت این سامانه بازدید کردهاند و روش پیگیری از این طریق را در کاهش آسیبهای اجتماعی و تخلفات دستگاههای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مؤثر دانستند، ازاینرو مصوب شده تا پایان شهریورماه این سامانه در سراسر کشور اجرایی شود.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر بیان کرد: در سامانه سو، بدنه نظارت مردمی پایکار هستند بدین صورت که مردم تخلفات در تمامی حوزهها را بر اساس شواهد در این سامانه ثبت کرده و کاربران تخصصی در ستاد بلافاصله آن را رصد و به دستگاههای مربوطه ارجاع میکنند و پیگیری برای پاسخ مطالبه را در کوتاهترین زمان در دستور کار قرار میدهند.
وی در ادامه توضیح داد: در این سامانه علاوه بر اینکه مطالبهگر تمامی مراحل پیگیری را مشاهده میکند برای ادارات نیز یک صفحه اختصاصی باز شده و در آن صفحه به مسئول زمان مشخصی برای پاسخگویی داده میشود. تذکرات و پیگیریها از طریق این سامانه تا مرحله نهایی ادامه دارد و هیچ مطالبهای بدون پاسخ رها نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: بهمنظور کاهش آسیبها باید آموزشهای عمومی در سطح جامعه افزایش یابد، هر چقدر مردم نسبت به مطالبهگری آگاهی بیشتری داشته باشند دستگاههای اجرایی برای انجام امورات محوله خود را مسئول تر میدانند.
وی نظارت مستمر بر دستگاههای اجرایی را یکی دیگر از برنامههای موفق ستاد دانست و اذعان کرد: مردم، ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر و دستگاههای اداری در استان سه ضلع اصلی در جریان این فرایند در سامانه «سو» هستند تا مطالبات مردم دراسرعوقت و به بهترین نحو پاسخ داده شود. در این سامانه هر مطالبهای که از دستگاهها میشود و تمامی روند پاسخگویی، برای گزارشدهنده و مدیر دستگاه مربوطه قابل رویت است.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان خراسان رضوی، گفت: امیدبخشی در جامعه و ایجاد انسجام اجتماعی در راستای نهادینهکردن رفتارسازی بین مردم و کنترل آن از اهداف مهم در ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر است. رفتاری که در حوزه امربهمعروف و نهیازمنکر در تمام حوزههای اجتماعی تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: ازآنجاکه پاسخگویی به مطالبات مردمی یکی از اولویتهای این ستاد است، تشکیل شوراهای امربهمعروف و نهیازمنکر در کلیه دستگاههای اجرایی استان و شهرستانها امری ضروری تلقی میشود.
رضایی توضیح داد: در سند چشماندازی که در افق ۱۴۰۴ برای ستادهای امربهمعروف و نهیازمنکر دیده شده است، گفته شده ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر، نهادی راهبردی، پژوهشمحور، برخوردار از تعالی سازمانی و مرجع سیاستگذاری، ایجاد هماهنگی، حفظ یکپارچگی و نظارت بر دستگاهها و گروههای مرجع در احیا و اجرای امربهمعروف و نهیازمنکر بهگونهای که انجام این فریضه در سطح ملی و در میان آحاد جامعه تبدیل به ارزش و رفتار اجتماعی شده همچنین آمران به معروف و ناهیان از منکر از حمایت همهجانبه و منزلت و جایگاه خاصی برخوردار گشته و نهادهای حکومتی نمونه بارز و پیش رو در احیای و اجرای این دو فریضه مقدس هستند.
رضایی با اعلام گزارشی از عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در اواخر سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ستاد در این زمان رتبه ۲۵ کشور را داشت در سه ماه اول موفق شد با عملکرد مناسب جزو پنج ردیف اول شود و در پایان سال ۱۴۰۱ با اجرای درست و سریع برنامه های ابلاغی ستاد کشور، ستاد استان رتبه اول کشوری را کسب کرد.
رضایی مطرح کرد: اکنون ۱۲۰ دستگاه اجرایی در استان فعالیت دارند که ۱۲ دستگاه آن نظارتی هستند. از این تعداد ۹۰ دستگاه پاسخگوی مطالبات مردمی هستند که از طرف ستاد مکاتبه و در جلسات مستمر پیگیری می شود. برنامه های ابلاغی ستاد پس از تایید ریاست ستاد، استاندار و نهادهای حمایتی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و هر فصل مورد ارزیابی قرار می گیرد.
رضایی اظهار کرد: ۴۵۰۰ نفر در طلایه داران حکم دارند و در حوزه تذکر لسانی و جمع آوری مطالبات مردمی در نرم افزار سو فعال هستند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0